Какие риски для Запорожья несет проект изменений в Конституцию

Если парламент внесет изменения в Конституцию, в Украину вернется вертикаль власти старого образца

Под эгидой децентрализации Украина рискует получить властную вертикаль старого образца вместо европейских институтов местной демократии. Запорожское региональное отделение Ассоциации городов Украины (АГУ) разделяет обеспокоенность относительно дальнейшей судьбы реформы и возможных изменений в Конституцию.

Президент Украины 13 декабря 2019 внес как первоочередной проект Закона «О внесении изменений в Конституцию Украины (относительно децентрализации власти)» №2598. Обеспокоенность закрытостью процесса его подготовки выразили в АГУ. Ведь к разработке законопроекту ни привлекали представителей органов местного самоуправления и их ассоциации.

Единственное официальное мероприятие, на которое пригласили  представители АГУ, состоялось 23 октября 2019 года. Его посвятили презентации концепции изменений в Конституцию Украины. Ассоциация городов Украины выразила замечания к этой концепции, но их не учли. Окончательный текст изменений в Конституцию стал известен лишь после публикации на сайте парламента.

Детальный вывод АГУ по законопроекту №2598 обнародуют позже. Сейчас Ассоциация городов Украины обращает внимание на критические для местного самоуправления и общества вопросы. Ниже — выводы Ассоциации городов Украины относительно законопроекта (языком оригинала):

«

Відродження старої ідеї загального прокурорського нагляду, але під «новою вивіскою» префектів

На заміну місцевим державним адміністраціям приходять префекти. Префекту пропонується надати право наглядати практично за всією діяльністю органів місцевого самоврядування і швидко зупиняти їхні акти. З огляду на перелік інших повноважень, така функція префектів виглядає як основна. І це все на додаток до вже наявного широкого державного впливу в усіх галузях муніципального життя, місцевих фінансах, публічних закупівлях, детальній законодавчій зарегульованості. Це виглядає як відродження старої ідеї загального прокурорського нагляду, але під «новою вивіскою» префектів. Такий підхід завдасть болісного удару по інститутах місцевої демократії.

Особливо варто зауважити на нехтуванні Європейською хартією місцевого самоврядування. У Хартії наголошується на домірності заходів контролюючого органу важливості інтересів, які він має намір охороняти. Асоціація міст України переконана, що надання префектам замість суду функції зупинення всіх без розбору актів місцевого самоврядування є вкрай надмірним заходом.

Скорочення терміну повноважень місцевих обранців — порушення рівності форм народовладдя

Пропонується скоротити строки повноважень місцевих рад та голів громад з 5 до 4 років. При цьому строки повноважень Президента та Парламенту залишаються незмінні — 5 років. Обґрунтування такої нерівності відсутнє. Виходить, що на національному рівні виборні особи отримують більше часового, організаційного та фінансового ресурсів для реалізації своїх завдань, ніж на місцевому рівні.

Втрата Києвом та Севастополем спеціального статусу

Міста Київ та Севастополь більше не розглядаються як окремі адміністративно-територіальні одиниці, що знаходяться поза відповідно Київською областю та АР Крим, мають особливості державного управління та місцевого самоврядування. Хоча ці міста мають об’єктивні передумови для такого спеціального статусу. За логікою законопроєкту, вони є громадами, що входять до складу відповідного округу та області або відповідно АР Крим. Передбачено лише для міста Києва встановлення додаткових повноважень як для столиці без узгодження із новим терміном «громада». Щодо міста Севастополя дивним виглядає втрата його спеціального статусу без зазначення у перехідних положеннях, куди він територіально приєднується.

Ліквідація поняття міст обласного значення

Система адмінтерустрою передбачає обов’язкові 3 рівні: усі міста входять до складу округів, усі округи входять до складу областей. Такі зміни виглядають вкрай суперечливими, оскільки громади матимуть значні відмінності за чисельністю населення. Це призведе до диспропорцій та нелогічностей при організації влади на рівні округів та областей.

Плутанина з терміном «громада»

В одному терміні «громада» зведено одночасно і жителів однієї місцевої спільноти, і адміністративну територію. Чомусь громада повинна реєструватися як юридична особа. Не зрозуміло, для чого це потрібно з огляду на суть юридичних осіб за наукою цивільного права. Відповідно до ч. 1 ст. 5 Конституції України громади діють як складові народу України через вибори, референдуми, інші форми прямої демократії. Громади в переважній більшості випадків реалізують свої права через органи місцевого самоврядування, а також такі органи є представниками громад у суді.

Послаблення сільських, селищних, міських голів

У змінах відсутні повноваження нових голів громад щодо головування на засіданнях місцевих рад та очолювання виконавчого органу ради.

Асоціація міст України сподівається на доопрацювання проєкту змін до Конституції щодо децентралізації влади у ході розгляду у парламенті. Інакше під егідою децентралізації Україна ризикує отримати владну вертикаль старого зразка замість європейських інституцій місцевої демократії.

Читайте также: Принять и плакать: какие сюрпризы и риски таит бюджет-2020

Сообщение Какие риски для Запорожья несет проект изменений в Конституцию появились сначала на Индустриалка — новости Запорожья.

Источник: http://iz.com.ua/zaporoje/kakie-riski-dlya-zaporozhya-neset-proekt-izmeneniy-v-konstitutsiyu

Мы в Telegram, наш Telegram bot — @zpua_bot, Мы в Viber, Мы на Facebook

Share this post

нет
scroll to top