У прифронтовому Запоріжжі стартував масштабний проєкт будівництва 10 підземних шкіл, що мають забезпечити безпечні умови навчання для дітей у разі обстрілів. Попри суспільний інтерес до ініціативи, процес реалізації проєкту викликає серйозні питання щодо прозорості витрат, а відсутність публічних кошторисів та мінімальна конкуренція на тендерах лише посилюють підозри.
Будівництво шкіл на мільярд гривень: що відомо?
Запорізька область активно адаптується до умов війни. Серед останніх кроків — проєкт будівництва підземних шкіл, на який виділено майже 1 мільярд гривень. Основною метою шкіл є створення укриттів, які водночас слугуватимуть навчальними закладами для дітей. Однак деталі проєкту залишаються під завісою секретності.
За даними платформи DOZORRO Transparency International Ukraine, на Prozorro було оголошено 11 тендерів. Усі вони вже завершені й мають підрядників.
Мінімальна конкуренція та незрозумілі кошториси
Відсутність конкуренції на тендерах викликає найбільше запитань. Із 11 тендерів у 6 був лише один учасник, що автоматично виграв контракт. Усі договори укладено з трьома компаніями:
- ТОВ «Мелісіті» — 3 договори;
- ТОВ «Адонія компані» — 2 договори;
- ТОВ «Компанія Позитив» — 7 договорів.
Ці компанії не конкурували між собою навіть у межах схожих закупівель.
Особливе занепокоєння викликає те, що договори не містять інформації про ціни, що унеможливлює аналіз витрат. Громадськість не має доступу до кошторисів, через що оцінити обгрунтованість витрат неможливо.
Сумнівні моменти на прикладі одного тендеру
Нове будівництво протирадіаційного укриття КЗ «Запорізька спеціалізована школа-інтернат ІІ-ІІІ ступенів «Січовий колегіум» ЗОР – м. Запоріжжя, пр. Маяковського, буд. 14 за інформацією: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-05-10-003427-a.
Сумнівні моменти у тендері ми виявили наступні:
- Єдиним учасником тендеру стало ТОВ «Компанія Позитив», яке подало пропозицію, що майже дорівнювала очікуваній вартості.
- Пропозиція переможця: 112 600 098 грн, що на 0,01% менше за очікувану вартість. Це вказує на ймовірну відсутність реальної конкурентної боротьби та ризики формального проведення процедури.
- Хоча в тендерній документації зазначено, що розроблена проєктно-кошторисна документація пройшла експертизу, сам кошторис відсутній у відкритому доступі.
- Без цієї інформації неможливо перевірити адекватність цін на будівельні роботи та матеріали.
- Протягом короткого періоду після укладення договору було внесено п’ять змін до його умов. Зміни включали коригування реквізитів, календарного графіка виконання робіт, джерел фінансування та договірної ціни. Хоча такі коригування є законними, їх частота може вказувати на недостатню підготовку до тендеру або потенційні маніпуляції з бюджетом.
- Договором передбачено значний аванс у розмірі 33 780 029 грн (30% від загальної суми), який має бути використаний протягом трьох місяців. Авансові платежі є типовим інструментом, але вони створюють ризики нецільового використання коштів, особливо за умови слабкого контролю.
- У тендерній документації не деталізовані критерії оцінки якості виконання робіт, а основним критерієм вибору переможця є ціна (100%). Відсутність врахування інших критеріїв, таких як досвід чи гарантії, підвищує ризики залучення недобросовісного підрядника.
Аналіз учасника тендеру ТОВ «Компанія Позитив»
- Компанія регулярно отримує державні контракти, зокрема в Запорізькій області, але часто є єдиним учасником торгів.
- Юридична адреса селище Сонячне, Запорізька область, що збігається з адресами інших фірм, які раніше фігурували у подібних тендерах.
- Компанія має обмежену публічну інформацію щодо реалізованих проєктів та кадрового складу.
Ризики, пов’язані з реалізацією тендеру
1. Завищення вартості робіт.
Відсутність кошторису робить неможливим аналіз доцільності запланованих витрат. Типові роботи, такі як облаштування протирадіаційного укриття, мають стандартизовану вартість, але у цьому випадку її оцінити неможливо.
2. Якість виконання робіт.
Без додаткових критеріїв оцінки (окрім ціни) існує ризик низької якості робіт або використання дешевих матеріалів.
3. Потенційна змова.
Те, що на тендер подано лише одну пропозицію, яка майже не відрізняється від очікуваної вартості, може свідчити про непрозорість конкуренції.
Державне підприємство у фокусі скандалу
Замовником будівництва шкіл виступає ДП «Місцеві дороги Запорізької області», яке раніше вже потрапляло у поле зору журналістів-розслідувачів.
Запорізький центр розслідувань неодноразово звертався до підприємства з проханням надати кошториси. Попри запити від журналістів і навіть народного депутата Ярослава Юрчишина, інформація залишилася закритою.
На думку експертів Transparency International Ukraine, така практика суперечить принципам Prozorro, основною метою якого є забезпечення прозорості державних закупівель.
Як Prozorro має забезпечувати прозорість?
Система Prozorro була створена, аби зробити державні закупівлі відкритими для громадськості. Кожен українець повинен мати змогу перевірити, як витрачаються бюджетні кошти.
Проте в цьому випадку система не виконує свою головну функцію через:
- відсутність даних про ціни в договорах;
- незрозумілий розподіл контрактів між підрядниками;
- закритість замовника до запитів на публічну інформацію.
Чи є ризики завищення витрат?
Закритість кошторисів створює сприятливі умови для маніпуляцій. За оцінками незалежних експертів, навіть невеликі махінації з цінами на будівельні матеріали чи послуги можуть призвести до значного завищення вартості проєкту.
Реакція громадськості та влади
Громадські активісти та журналісти продовжують тиснути на владу, вимагаючи оприлюднити кошториси. Зокрема, Transparency International Ukraine вже зверталася до контролюючих органів із проханням перевірити закупівлі.
Народний депутат Ярослав Юрчишин також виступив із вимогою надати документи, але його запити залишилися без відповіді.
Що далі?
Ситуація з будівництвом підземних шкіл у Запоріжжі має бути максимально прозорою, адже мова йде про величезні бюджетні кошти, які можуть бути витрачені неефективно.
Громадськість, антикорупційні організації та медіа повинні продовжувати моніторинг проєкту, аби не допустити корупційних зловживань.
Запоріжжя потребує безпечних шкіл для дітей, особливо в умовах війни. Але закритість кошторисів, мінімальна конкуренція та відсутність публічного контролю створюють ризики, що мільярд гривень буде витрачено неефективно.
Громадськість має право знати, на що йдуть державні кошти, особливо у критичних інфраструктурних проєктах.