У Запорізькій області, левова частка якої тимчасово окупована рф, з 1 вересня розпочали роботу близько 300 шкіл. Станом на початок нового навчального року на території регіону знаходиться трохи більше ніж 60 тисяч учнів. Представники обласної влади запевнили: всі вони повністю будуть охоплені змішаним форматом навчання. Враховуючи безпекову ситуацію та близькість фронту, навчальний процес у школах дозволено лище за умови наявності укриття. Крім того, в обласному центрі та Запорізькому районі збудовано і працює 10 підземних шкіл, в яких можуть займатися, в тому числі, і релоковані навчальні заклади.
Один з таких підземних освітніх просторів побудували у Вільнянську – місті, яке знаходиться менш ніж в 30 кілометрах від Запоріжжя. Окрім того, в громаді є школа, в якій встановлено першу в області рамку-металодетектор.
Журналісти 061 побували у Вільнянську, поговорили з підрядником, який будує підземну школу, розпитали керівницю громади про безпекову ситуацію та побачили, як в реальному житті працює інспектор сектору «Служби освітньої безпеки».
Історія будівництва школи та підземні води
Про необхідність будівництва підземної школи міська влада Вільнянська почала говорити ще на початку червня 2024 року. Як нині згадує події того часу Вільнянська міська голова Наталя Мусієнко, тоді на начальника Запорізької ОВА написали звернення, мовляв, просимо розглянути питання будівництва підземної школи.
«Була позивна реакція», — говорить вона.

29 червня 2024 року росіяни завдали ракетних ударів по центру Вільнянська. Тоді загинуло семеро людей, троє з яких – діти. Після цього можна навіть не говорити про доцільність будівництва безпечного простору для навчання дітей. Вже влітку з державного бюджету на реалізацію цього проєкту було виділено перший транш. В січні 2025 року було проведено тендер на визначення виконавця робіт.
На початку лютого 2025 року, згідно інформації на сайті «Прозорро», було укладено договір вартістю 107 млн гривень з дніпропетровською компанією ТОВ «БК «Метком Інвест».
Для того, щоби зрозуміти, як виглядає будівництво і наскільки відсотків воно завершене, напросилися в гості та приїхали у Вільнянськ.
Керівник будівельного проєкту Ігор Богдан розповідає, що відтоді як компанія зайшла на будівельний майданчик, він особисто фактично переїхав у Вільнянськ. Тут буває частіше, ніж вдома, адже об’єкт вимагає постійного контролю.

«Саме підземну школу будуємо вперше Але ми маємо досвід будівництва підземних об’єктів. Будували їх на закритому підприємстві, більше деталей сказати не можу. Площа школи — 1200 метрів квадратних, вона знаходиться на глибині 7 метрів, розрахована на 500 учнів в одну зміну. Стартувало будівництво 1 лютого 2025 року. Почали з котловану, далі впродовж чотирьох місяців виконували бетонні роботи, потім перейшли до оздоблювальних робіт. Зараз ми маємо фінальну стадію. Вже зводимо спортивний майданчик на даху школи і готуємось до відкриття», — говорить Ігор і додає, що раніше на цьому місці був пустир, на якому росла трава заввишки по пояс.






Будівництво розпочали, як то кажуть, з чистого аркуша. Офіційно цей об’єкт називається протирадіаційним укриттям ліцею «Потенціал».


«Ми йдемо з випередженням графіку. Я був у підземних школах, які працюють у Запоріжжі. Побачили моменти, які б хотіли допрацювати чи навіть трошки змінити. Сюди приходять мешканці, питають, коли буде готова школа, хтось не вірив, що побудуємо, хтось думав, що раніше листопада не завершимо. Ми показуємо людям, як все виглядає, вони радіють. Крім того, тут була легенда чи навіть не знаю, як назвати, що типу школу затопили підземні води. Але це не є правдою. Тут їх не було. Плюс, ми звели залізобетонну коробку, яка виконана з міцного бетону, арматури і зроблена зовнішня гідроізоляція. Проникнення води неможливе», — говорить співрозмовник.

Дизайн у подарунок
На момент нашого приїзду в школі завершувались оздоблювальні роботи, паралельно йшла збірка шкільних меблів, завозилось обладнання.






«Це перший заклад, який отримав від нашої будівельної компанії в якості подарунку дизайн сучасного стилю», — каже Ігор Богдан.
З ним ми говоримо в коридорі підземної школи. На стінах бачимо яскраві малюнки та графіті.
«Тут працював наш дизайнер. Це фотошпалери. Це – спеціально замовлена позиція. Вони миючі, вогнестійкі, стійкі до хімії. Ну погодьтесь, виглядає стильно, сучасно?», — додає.




Тематичні фотошпалери є також в кабінети фізкультури. Там облаштовано спеціальну підлогу, на стінах – спортивне обладнання. До речі, такої локації в інших підземних школах не зустрічали.

Навчальні аудиторії, яких тут 12, розділені спеціальними перегородками. Також тут облаштували вчительську, медичний кабінет, санвузли (також передбачені інклюзивні санвузли для дівчаток та хлопчиків), буфет, зони відпочинку, побутові приміщення. На стелі — панелі білого кольору. Вони акустичні і їх замовили в Польщі спеціально для цієї школи.

«Такі панелі є лише тут. Школа має обмежену висоту і було прийнято рішення встановити акустичні панелі білого кольору, щоби додати об’єму. Загалом, ми вирішили зробити дизайн в світлих тонах. Це підземне приміщення і темні кольори психологічно давили б, тому дизайнером було прийнято рішення застосувати світлі кольори, а також фотошпалери з декоративними графіті. Комфортні умови мають бути, як на землі, так і під землею», — пояснює керівник проєкту.
В школі встановили два потужних вентилятора. Як пояснив Ігор Богдан, у разі небезпеки тут автоматично вмикається система димовидалення. Є система кондиціонування. Опалювальний процес буде відбуватись за допомогою обігрівачів сучасного типу, які будуть розташовані на стінах. Заклад облаштований двома додатковими евакуаційними виходами.

«Школа має незалежне енергопостачання – є генератор, якого вистачить для роботи школи в аварійному режимі. Це надсучасний об’єкт», — додає співрозмовник.


Навчальний процес тут розпочнеться вже у вересні. Гарячі обіди готуватимуть в іншому місці і привозитимуть сюди в контейнерах.
«Не маємо права втратити покоління дітей»
Меркиня міста говорить, що школа працюватиме у дві зміни.
«У нас в громаді є шість навчальних закладів, в тому числі — два заклади, які знаходяться за межами міста – Любимівський і Новогупалівський навчальні заклади, з яких діти будуть підвозитись шкільними автобусами. Громада має 4 шкільних автобуси. Також маємо намір запросити всіх дітей з числа ВПО, щоб вони також мали можливість вчитися в режимі офлайн. Всього в громаді налічується 2500 дітей», — розповідає Наталя Мусієнко.
За її даними, в громаді проживає 17 тисяч мешканців, плюс — 4 тисячі ВПО. Щодо дітей та освітнього процесу, то з 2023 року діти вийшли офлайн.
«В підвальних приміщення шкіл є колишні тири, які ми переобладнали: встановили там витяжну систему, зробили ремонт, розділили перетинками класи і там навчались школярі і дошкільнята. Нам треба було приймати рішення та виходити з онлайну, аби не втратити покоління дітей», — говорить очільниця міста.
Якщо ж говорити про дошкільну освіту, то малеча займалась лише два дні на тиждень – п’ятницю і суботу по чотири години на день. Для цього було зроблене найпростіше укриття у двох навчальних закладах.
«Дітям треба готуватись до школи. Бажання у дітей і батьків було, а головне – батьки побачили позитивний результат. Крім того, є закон, в якому чітко зазначено, що діти 5-річного віку повинні відвідувати дитячий садок і готуватись до школи. Дошкільний період – це фундамент і від того, наскільки міцний і надійний він буде, залежить успіх шкільного життя», — додає Мусієнко.
В новій підземній школі будуть навчатися по заздалегідь складеному графіку діти всіх шкіл громади.
«Поки нам достатньо цієї школи. Батьки бачили, як тривало будівництво, але є ті, хто ще не вірить, що тут дитині буде безпечно. Таким батькам треба прийти і побачити все на власні очі. Що таке онлайн – відчули всі. Офлайн – дитина спілкується з друзями, дорослими, соціалізується. Сьогодні йдуть до школи діти, які народилися в 2018 році. Нагадую, що у 2019 році почався коронавірус, потім війна. Тобто ці діти взагалі не ходили повноцінно до садків. Ми не маємо права втратити це покоління», — говорить керівниця міста.
На питання, а чи вірила вона сама в те, що цей проєкт вдасться реалізувати та ще й так швидко, відповідає:
«Чесно? Спочатку мала сумнів, але кожного дня бачила, що рухаємось вперед і от така потужна махіна збудована за максимально короткий термін. Зараз можу сказати, що дива бувають. Наше місто страждає від грунтових вод, але в цьому місці не було ні краплі води. Суха, чиста, гарна, затишна школа».
Для чого поліція у школі
Поки у підземній школі наводять марафет та готують до відкриття, зайшли до ліцею «Успіх», який знаходиться в центрі Вільнянська. Діти навчаються за змішаною системою. Тут облаштоване укриття, куди всі переходять у разі оголошення повітряної тривоги. Цей заклад вирізняється серед інших, адже бере участь в проєкті «Офіцер служби освітньої безпеки», який впроваджено для забезпечення безпекового середовища у закладах середньої освіти, особливо в прифронтових областях України.
За «Успіхом» закріплено лейтенанта поліції Валерію Даневську. Офіцерка каже, що саме в цьому закладі встановлена рамка-металодетектор. Це, в першу чергу, питання безпеки.

«О 8:00 починаються уроки. Діти починають приходити за півгодини. Відкриваються вхідні двері і вмикається рамка. Вона може виявити небезпечні предмети, зокрема уламки, які дитина може випадково знайти на вулиці і через незнання принести до школи», — говорить офіцерка служби освітньої безпеки.




До її обовʼязків входить організація пропускного режиму, обстеження території, взаємодія з екстреними службами, проведення профілактичних бесід та занять, в разі виникнення загроз чи надзвичайних ситуацій — евакуація всіх учасників освітнього процесу.
Крім того, офіцери служби освітньої безпеки спілкуються з батьками учнів, допомагають вирішувати конфлікти, беруть участь у педагогічних нарадах.
«Ми маємо три основні функції: — правоохоронну, наставницьку та просвітницьку», — каже Валерія.
Вона запевняє, що діти та батьки нормально реагують на присутність поліцейського у школі. На наше прохання, вона показала нам, як вмикає рамку, як через неї проходять діти. Жодної паніки та черг, все відбувається швидко.
Такі інспектори працюють ще в чотирьох громадах регіону.
Враховуючи те, що ворог щодня атакує область, дітям розповідають, як правильно поводити себе, якщо почули звуки БПЛА, що наближається, або ж лунають вибухи.
Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту «Посилення стійкості українських медіа», який реалізується Фондом Ірондель (Швейцарія) та IRMI, Інститутом регіональної преси та інформації (Україна). Фінансується Фондом «Швейцарська солідарність» (Swiss Solidarity). Висловлені погляди є виключно поглядами авторів і не обов’язково відображають позицію ФОНДУ ІРОНДЕЛЬ або IRMI.
Джерело: 061.ua


