Четверту опору ЛЕП не стали відновлювати після Другої світової
Опори ЛЕП на Хортиці, які мають назву «Три щогли», доволі відомі у Запоріжжі серед мешканців. Їх збудували у 30-х роках минулого століття, але вони встигли пережити власне руйнування під час Другої світової та відновлення у повоєнний період. Про те як це було — читайте у матеріалі на основі статті Національного заповідника «Хортиця».
Читайте також: Як наприкінці 20 століття відзначали річницю створення запорізького козацтва – фото
Проєктування ЛЕП почали під час будівництва греблі Дніпрогес. Ними повинні були передавати електроенергію від станції в різні куточки міста, області та країни. В усіх можливих планах лінії електропередач розміщувалися на Хортиці, бо тільки так могли передати електроенергію з правого берега на лівий. Як раз на лівому березі тоді розташовувались найбільші підприємства міста, які потребували постійного живлення.
Зведення ЛЕП почали на початку 30-х. Вже у 1932 році Хортицю перетинала ціла мережа цих ліній. За розрахунками, дроти мали підійматися над рівнем води більш ніж на 100 метрів, адже річищем Дніпра планували відкрити судноплавство. Але високі скелі дозволили зменшити висоту до не менш вражаючих 75 метрів.
Як зазначають у Національному заповіднику «Хортиця», це — єдиний реалізований проєкт таких опор, тому він доволі унікальний.
Самі опори збирали вже на місці. На певному етапі їх підіймали над землею та продовжували збирати у такому положенні. Коли ж будівництво завершували, допоміжними стрілами опори підіймали та встановлювали за допомогою тяжких важелей. Цей процес потрапив навіть на один з малюнків. У 1933 році всі чотири опори були встановлені та почали працювати.
Тоді чому ж вони мають назву «Три щогли»? Під час Другої світової та німецької окупації, опори ще були цілі. Проте під час вигнання загарбників, ті, відступаючи, підірвали всі чотири опори ЛЕП. У 1945 році їх починають відновлювати та завершують роботи до кінця 40-х років. Проте вже замість чотирьох, будують по три.
Висота нинішніх опор ЛЕП трохи нижча — 65 метрів. Залишки фундаменту четвертої опори можна знайти й сьогодні біля «Трьох щоглів».
Раніше ми розповідали та показували, як виглядала машинна зала зруйнованого Дніпрогесу 80 років тому.
Джерело