Коли в прифронтовому Запоріжжі з міркувань безпеки стало неможливо проводити на відкритому просторі масштабні ярмарки та фестивалі, місцеві підприємці проявили креативність і знайшли вихід.
«МИГ» вже розповідав про міні-ярмарок, що організувала кав’ярня The cap біля свого торгового приміщення, на якому переважно були представлені прикраси, посуд та предмети мистецтва від запорізьких майстрів.
А вчора в Запоріжжі на базі пекарні-крамниці «Панібулка» (розташована у підвальному приміщенні, що гарантує безпеку відвідувачам) відбувся фестиваль крафтових харчових продуктів та напоїв «Коло друзів».
– Учасники фестивалю – це запорізькі крафтовики, чия продукція реалізовується в нашому та інших крафтових магазинах, – розповідає організатор фесту, запорізький пекар та власник крамниці-кафе «Панібулка» Олег Огієнко. – Головна фішка цього заходу в тому, що підприємці особисто представляють свої вироби. Відвідувачі можуть безкоштовно скуштувати різноманітну продукцію та напої, поспілкуватися з виробниками, дізнатися, з чого і як зроблені ті чи інші смаколики. А вже потім зробити свій вибір.
Зокрема, під ТМ «Панібулка», окрім вже знайомої запоріжцям випічки, була презентована новинка – хліб з амарантом на заквасці.
Як пояснив пекар, амарант – це рослина, яка в Україні також відома під назвою “щириця”. Вона є дуже цінним харчовим продуктом, а хліб з додаванням цієї сировини вважають їжею довгожителів.
Загалом у фестивалі взяли участь більше десятка запорізьких крафтових виробників. І про кожного можна розповісти окрему історію щодо їх мужності та незламності.
Ветеранка росйстько-української війни та засновниця м’ясних виробів ТМ «Мамина ферма» Юлія Матвієнко на протязі п’яти років була снайперкою. Пішла на фронт, де вже боронив Україну її чоловік, 2015-го, залишивши вдома двох дітей. Повернулася 2019-го, будучі вагітною двійнею. А згодом, коли в родині з’явилося ще двоє дітлахів, розпочала будувати власну ферму.
Почала з того, що купила десяток яєць, з яких вивела курчат. Потім придбала козу, порося… Так і пішло…
Сьогодні на фермі майже дві тисячі курей, гуси, качки, кози та свині. А також власне виробництво ковбас, тушоки, копченостей тощо.
– Усе натуральне, без консервантів та інших домішок, – розповідає Юлія і відрізає для дегустації шматочки сушеного м’яса – джерків. – Наприклад ці джерки зроблені з курячого філе з додаванням паприки чи меду. Я такі передавала побратимам на фронт. Дуже зручно і поживно для перекусу.
До речі, на цей захід Юлія Матвієнко прийшла разом з чоловіком Артуром, який вже більше місяця лікується після отриманого поранення.
Артур воює з 2014 року. Вдома був лише декілька місяців, повернувшись наприкінці 2021-го. Але вже 24 лютого 2022 року, в перший день повномасштабного вторгнення, знову добровольцем пішов захищати Україну.
Цієї осені отримав тяжке поранення правої руки. Пережив декілька операцій і наразі готується ще до однієї.
– Нічого, подолаємо. Головне, що живий, – каже його дружина.
Крафтове підприємство Arty відоме тим, що з початку повномасштабної війни крім солодощів почало готувати сухі супи та борщі, які на передовій можна швидко заварити. Компанія надіслала захисникам безліч порцій таких супів, хлібців, пастили та печива.
– Ми продовжуємо виготовляти як напівфабрикати, так і готову продукцію, – каже власниця компанії Ганна Дондик і демонструє свій фірмовий товар. – Ось, наприклад, «Грибна юшка», суп «Веселка», фруктові та овочеві чіпси, пастила – її в нас 36 видів. Усе без додавання цукру. Дуже корисно і смачно!
Також відвідувачі мали можливість ознайомитися з продукцією ТМ «МАРВА».
– Ми виготовляємо 17 видів сиродавленої рослинної олії, клітковину та шість видів борошна, – каже власниця підприємства Наталія. – Робимо тільки свіжу живу олію – кунжутну, гірчичну, лляну, мигдальну, конопляну тощо.
Підприємиця розповіла, що до повномасштабного вторгнення займалася з чоловіком туристичним бізнесом – мала власну базу відпочинку в Приморську. Паралельно на початку 2022 року готувалася відкрити в Запоріжжі крафтове підприємство з виробництва сиродавленої олії. Але не встигла. Почалася повномасштабна війна, і за декілька днів до відкриття підприємства росіяни розбомбили виробниче приміщення. Бізнес у Приморську після окупації міста також було втрачено.
– Ми тоді на півроку переїхали до Кременчука, – зауважила Наталя. – Але потім повернулися і почали спочатку. Близько року тому все ж таки відкрили власне виробництво.
Крафтовий виробник Максим Пузанов дивував присутніх різноманіттям унікальних перцевих соусів власної ТМ «Zapalnichka».
– На сьогодні виготовляю близько 20 видів продукції – соуси, маринади, свіжі приправи, – каже виробник. – Є і новинка, перець гострий у розсолі.
За словами Максима, завдяки гранту USAID він отримав сучасне обладнання і навіть почав розширювати виробництво – відкрив новий цех.
Великий вибір солодощів представили одразу декілька виробників.
Родинна кондитерська «Пряничний домік» пригощала авторськими десертами, «Пташиним молоком» з різноманітними смаками та,звісно, пряниками.
– Наші найпалкіші шанувальники – діти, – розповіла власниця кондитерської Тетяна Сенчук. – Саме для малечі ми виготовляємо особливі пряники-розмальовки. Для цього до комплекту входить пензлик, а на самому прянику є різнокольорові харчові барвники.
Кондитерська «9’ планета» пропонувала фірмові чизкейки, натуральний зефір, синабони, тістечка тощо.
Неймовірними за смаком виявилися й сирні трюфелі Choco Cheese від Наталії Мащенко.
– Сирні трюфелі – це поєднання темного, молочного, білого або навіть кольорового якісного бельгійського шоколаду з вишуканими сирами, – каже майстриня. – А створити цукерку можна за допомогою натуральних фруктів та спецій.
Відвідувачі фестивалю також мали можливість продегустувати місцеві крафтові вина. Зокрема продукцію запорізької виноробні «Villa Del Vino» та інших українських крафтовиків, які є в асортименті «Wine Bar».
– Виноробня «Villa Del Vino» має 5 га власних виноградників, – розповів співвласник винного бару Олексій. – З одного сорту винограду виготовляється шість видів вина. Переважно це сухі, напівсолодкі та десертні вина. Всі – без додавання цукру, виключно за рахунок солодкості ягід. Але на фестивалі, як і у барі, ми пропонуємо продукцію українських виноробів з різник регіонів.
Ще одне місцеве крафтофе виробництво вина відомо під торговою маркою GRAEVO.
– Ми виробляємо якісне вино з 2014 року, – каже представниця виноробні Світлана. – Приблизно 50 тон якісного вина щороку. Це червоні, білі та рожеві сорти. Перлина нашого виробництва – сухе біле вино «Цитронний Магарача». Маємо почесні винагороди. Зокрема наша продукція була відмічена Золотою медаллю на конкурсі в Канаді та срібною в Німеччині.
Були на фестивалі і подарунки. Так, свої смачні призи отримали переможниці конкурсу, який проводився у соцмережах серед шанувальників та шанувальниць запорізької крафтової продукції.
– Це не останній фестиваль крафтових страв та напоїв «Коло друзів», – пообіцяв Олег Огієнко. – Ми також плануємо провести подібний захід напередодні різдвяних свят та Нового року.
Насамкінець хочу зазначити: головне, що об’єднує усіх наших крафтових виробників, це те, що вони, незважаючи на складні умови, обстріли та втрати, не здалися, не покинули своє рідне місто і продовжують наполегливо працювати. Ця незламність надихає і не залишає ворогу жодного шансу нас подолати.
Світлана ШКАРУПА,
фото авторки
Сообщение Гастрофест «Коло друзів»: дегустації, призи та піднесений настрій появились сначала на Газета МИГ.