Після початку повномасштабного вторгнення та окупації частини Запорізької області хтось з місцевих підприємців виїхав з прифронтового регіону до більш безпечних локацій, хтось зайняв вичікувальну позицію і зупинив бізнес. Але було чимало і таких, хто у найскладніших обставинах зумів швидко адаптуватися до нових умов і продовжити роботу. Серед них і пекарня «Урожай».
Ба більше, власники цього відносно невеликого підприємства вже під час повномасштабної війни відкрили у місті кілька їдалень і з успіхом продовжують розвивати цей проєкт.
«Ми ніколи не забували, що хліб потрібен завжди»
Наступного року хлібопекарня «Урожай» відзначить свій 30-річний ювілей – стаж більш ніж поважний. І за весь цей час, як відзначає беззмінний директор та співзасновник підприємства Олексій Пучков, вони жодного дня не припиняли випікати хліб. Працювали і в розпал економічних криз, і в пандемію коронавірусу, і під час масованих ракетних атак після вторгнення рф на територію нашої країни та області.
– У найбільш складні моменти ми ніколи не забували, що хліб потрібен завжди, і продовжували роботу, – каже Олексій Пучков. – У перші дні після повномасштабного вторгнення було невідомо, як близько та швидко ворог підійде до Запоріжжя. Але ніхто з наших робітників тоді не відмовився працювати.
Звісно, війна принесла багато викликів та змін, які постійно необхідно враховувати. По-перше, це скорочення ринків збуту. У мирні часі «Урожай» постачав свою продукцію до багатьох населених пунктів області. У тому числі до тих, що наразі тимчасово окуповані – Бердянська, Мелітополя, Енергодару, Василівки тощо. Тому об’єми виробництва скоротилися десь на 25-30 відсотків.
Довелося також скоротити асортимент випічки – залишити переважно найпростіші сорти хліба з мінімальними витратами на його виробництво. Проблеми додавалися майже щодня. Насамперед у перші тижні після 24 лютого 2022 року виникли складнощі з доставкою сировини, також значно зросла її вартість. Відразу ж подорожчало борошно. Потім виник дефіцит маргарину та солі, пального… Але поступово усе подолали. Навіть знову почали розширювати асортимент.
Зокрема, восени 2022-го започаткували виробництво нового авторського хлібу «Craft», котрий виготовляється з пшеничного та цільнозернового борошна на заквасці у подовій печі. У липні минулого року з’явився батон «Класичний», який за короткий час став лідером продажів. Це дало поштовх для подальшого розвитку лінійки батонів.
Сьогодні підприємство, за словами директора, випускає 25 найменувань хлібобулочних виробів (на п’ять більше, ніж у квітні 2022-го). А ось асортимент круасанів (торгова марка «Пан Круасан», яка 2004 року отримала диплом I ступеню у конкурсі «100 кращих товарів України»), на жаль, скоротили з десяти до чотирьох видів. Та це, впевнений Олексій Пучков, тимчасово.
– Загалом минулий рік був більш-менш стабільний – серйозних проблем у виробництві не виникало, – каже директор «Урожаю». – Але цього року знов виникли труднощі – перш за все із сировиною. Вже у травні запаси якісного хлібопекарного борошна із зерна минулорічного врожаю майже закінчилися, а новий урожай ще не зібрали. Відразу ж ціна на борошно зросла на 25-30 відсотків. До того ж постійно зростає вартість електроенергії. Тому ми також вимушені були підняти ціни на нашу продукцію…
Ще одна проблема, яка наразі актуальна для всього вітчизняного бізнесу (особливо на прифронтових територіях) – брак кваліфікованих кадрів. Хтось з колективу, переважно жінки з дітьми, виїхали до більш безпечних регіонів або за кордон. Декілька робітників пішли до лав ЗСУ. Проте команда підприємства поповнюється і новими співробітниками.
Слід також зазначити, як би ні було складно, «Урожай» з самого початку війни допомагає ЗСУ. Лише у перші півтора місяці після повномасштабного вторгнення пекарі підприємства безкоштовно направили українським воїнам свіжого хліба на сотню тисяч гривень. Нині продовжують співпрацювати з волонтерами, яким довіряють. Передають вже готову продукцію, а іноді випікають хліб з борошна, яке привозять волонтери.
Проєкти «Майстерня пончиків» та «Кухня»
«Майстерня пончиків» – один з улюблених і найуспішніших проєктів Олексія Пучкова. Перший такий заклад, який працює у форматі street food, відкрився ще 2016-го на бульварі Шевченка і дуже швидко став популярним серед запоріжців (потім відкрилися додаткові «точки», але після 24 лютого 2022-го залишилася лише та, що на б. Шевченка).
Заклад пропонує гостям асортимент фірмових пончиків з різними додатками.
Відвідувачі можуть спостерігати, як у спеціальній машині готуються свіжі смачні пончики, які вони щойно замовили. Діти сприймають це видовище, як додаткову розвагу, і потім коштують смаколики з особливим задоволенням.
Також у меню є морозиво, кавомікси, чай тощо.
– у «Майстерні…» своя перевірена чітка аудиторія, – каже Олексій. – Це переважно сім’ї з дітьми та відпочиваючі, що гуляють центром міста. Щоправда об’єми продажів коливаються. Коли звучить повітряна тривога або починаються ворожі обстріли, люди ховаються по домівках, і продажі падають. Але потім знов зростають. Головне, що наш street food працює і дарує відвідувачам трохи свята та яскравих емоцій.
Ще один успішний проєкт «Урожаю» – мережа їдалень «КУХНЯ». По місту їх вже п’ять, три з котрих відкрилися після початку повномасштабної війни.
За словами Олексія Пучкова перша їдальня відкрилася неподалік підприємства «Урожай» – там також багато інших підприємств, а ось пообідати робітникам не було де. Друга їдальня відкрилася на початку 2022-го вже у центрі міста. Після повномасштабного вторгнення вона деякий час не працювала, але вже в березні 2022-го поновила роботу.
Проєкт окупився приблизно за рік та два місяці. Це надихнуло та підштовхнуло до розширення мережі. Так з’явилися ще дві їдальні у Вознесенівському районі міста, а 27 травня цього року відкрилася і п’ята їдальня мережі «КУХНЯ» – на проспекті Соборному в Олександрівському районі.
За словами власника, з міста виїхало багато жінок з дітьми, а чоловіки, які залишилися, готувати собі смачні обіди не хочуть, або не вміють. Також багато офісних робітників, яким ніде покоштувати гарячого у перерву. Тому такі їдальні виявилися дуже доречними.
Оформлені вони в мінімалістичному стилі. Але тут дуже сучасно та затишно. До того ж не потрібно подовгу очікувати, як у ресторані, коли приготовлять замовлену страву. Все швидко, зручно, їжа смачна та свіжа – «домашня». Асортимент різноманітний, та й ціни доволі доступні.
– Кожен день я готую чотири перших страви, – каже кухар їдальні на пр. Соборному Олена. – також п’ять-шість гарнірів, м’ясо та рибу. Це тюфтельки, котлети жарені та парові, печінка, риба жарена та запечена, салати, напитки, випічка та багато іншого. Запрошуємо!
Не зважаючи на те, що саме ця їдальня відкрилася нещодавно, тут вже багато постійних клієнтів.
– Ми дуже очікували відкриття «КУХНІ», – розповіла одна з відвідувачок. – Я маю на увазі весь свій колектив – 30 осіб. Ми працюємо неподалік, але пообідати смачно та недорого було ніде. Тож відтепер під час обідньої перерви поспішаємо сюди. Дуже зручно!
До речі, в усіх їдальнях мережі «КУХНЯ» є генератори. Тож відключення електрики на роботу не впливає.
«Підтримую СВОЄ запорізьке»
Олексій Пучков також активно підтримує і просуває новий проєкт бізнес-союзу «ПОРАДА» під назвою «Підтримую СВОЄ запорізьке», який стартував вже після початку повномасштабної війни.
Нагадаю, що свого часу Олексій був одним з ініціаторів проекту «Купуй запорізьке – обирай своє», розпочатого ще 2009 року. За кілька років його просування активістам проєкту вдалося багато що зробити в напрямку виявлення запорізьких виробників, входження в існуючу роздрібну мережу міста та створення власної («МИГ» неодноразово розповідав про це). Але після 24 лютого 2022 року було вирішено зробити ребрендінг та оновити ідею підтримки локального бізнесу.
Був створений новий логотип – особлива позначка, яку розміщують на цінниках місцевих товарів (послуг) або брендують торгову точку в цілому. Також діє сайт (svoe.zp.ua). Там можна дізнатися подробиці про цілі проєкту та його учасників, а також доєднатися до цієї спільноти, якщо ви теж займаєтеся бізнесом на Запоріжжі. Судячи по відмітках на мапі сайту, до проєкту долучилися вже більше сотні місцевих підприємців. І це тільки початок.
Головна ідея майже та же, що була, – підтримка запорізького бізнесу. Але саме тих підприємців, хто в цей складний час не виїхав із Запоріжжя і має місцеву реєстрацію, веде законну господарську діяльність та не співпрацює з країною-агресором.
– Лише завдяки підтримці місцевого можливо подолати всі виклики, які зараз постають перед нами, – підкреслює Олексій Пучков. – Тому вважаю цей проєкт чи не найважливішою дорожньою картою забезпечення безпеки і добробуту на Запоріжжі.
Світлана ШКАРУПА,
Фото авторки та з відкритих джерел
Сообщение Хлібопекарня «Урожай»: майже 30 років щоденної праці за будь-яких умов появились сначала на Газета МИГ.