Тривалі відключення електроенергії в Україні призводять до погіршення мобільного зв’язку. Саме тому державний регулятор змушує операторів забезпечити автономне електроживлення базових станцій, яке буде дорого коштувати для компаній. Щоб піти на цей крок, «Київстар», «Vodafone» та «lifecell» будуть змушені значно підняти тарифи для споживачів.
Такі прогнози висловлює Liga.net, передає Акцент.
За твердженнями мобільних операторів, вони почали готувати зв’язкове обладнання до перебоїв у подачі електрики з осені 2022 року, після перших масштабних обстрілів росіянами української енергоінфраструктури. Зокрема, для цього базові станції облаштовують літій-іонними акумуляторами. Вони можуть до чотирьох годин забезпечувати роботу без електрики, зазначали в Київстар.
Однак після відключень у липні цього року абоненти трьох найбільших мобільних операторів країни зіткнулися зі зникненням мобільного зв’язку й інтернету. Подекуди – на весь час блекауту і навіть після відновлення електропостачань. Проблема в тому, що батареї в спеку швидше розряджаються, бо частина енергії з них іде на охолоджувальні системи.
25 червня державний регулятор, Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ), випустив розпорядження, згідно з яким оператори мали б на більшості своїх БС забезпечувати доступність послуг мобільного зв’язку протягом чотирьох годин відсутності електропостачання.
Цей норматив відповідав приблизному часу, протягом якого, згідно із заявами операторів, акумуляторна батарея здатна підтримувати автономну роботу БС. Проте вже через 20 днів, на фоні проблем зі зв’язком під час липневих графіків подання електрики, НЦУ оновив нормативи на більш жорсткі для операторів:
- До 1 жовтня вони мають забезпечити доступність мобільного зв’язку без електрики протягом 10 годин на 60% своїх БС у кожній області;
- З 1 листопада – на 70% БС;
- З 1 грудня – на 80% БС;
- З 1 лютого 2025 року – на 100% БС.
Однак постає проблема: яким чином оператори можуть спробувати виконати нормативи НЦУ? Одними акумуляторами це зробити не вдасться, тому що жодна батарея не витримає на власному заряді «навіть 8 годин автономної роботи без підживлення». Для встановлення нового обладнання й генераторів потрібні кошти, які держава не надає. Отже платити доведеться користувачам мобільного зв’язку.
За словами медіаексперта та автор Youtube-проєкту «Переговорка»Олександра Глущенка, оператори не зможуть різко підняти вартість тарифів. Але вони зростуть у 2025 році й не тільки через інвестиції в енергообладнання. Але щонайменше, на рівень інфляції і збільшення податків.
«Абонентам слід готуватися до поступового зростання тарифів протягом 2025 року – умовно, послуги подорожчають на 50% з 1 січня до 1 грудня«, – висловив думку Олександр Глущенко.