російська держава платить великі гроші за створення «патріотичних» комп’ютерних ігор, які покликані підкорити «серця та уми» шляхом прославлення воєн – від російських походів XVII століття до можливих воєн із США у Східній Європі XX століття.
Про це пише EUvsDiSiNFO – флагманський проект Євросоюзу з виявлення, аналізу та протидії дезінформації – у матеріалі Computer games the Kremlin plays. Пропонуємо ознайомитися з його перекладом із незначними скороченнями.
Хапайте їх молодими
У жовтні 2019 року володимир путін наказав російському уряду обрати неурядову організацію, яка буде “координаційним центром з організації виробництва Інтернет-контенту, спрямованого на духовно-моральне виховання молоді”.
Уряд вибрав російський інститут розвитку Інтернету, або IDI.
Російські державні органи повністю контролюють IDI. Таким чином, це класичний приклад GONGO – неурядової організації, організованої урядом.
У грудні 2021 року IDI презентував створення російських комп’ютерних ігор, “зміст яких має бути близьким до російської ментальності, культури та цінностей”. У 2022-2023 роках IDI виділив 2,5 мільярда рублів [близько 25-ти мільйонів євро] на розвиток кількох ігрових проектів.
У 2024 році IDI заявив, що незабаром будуть готові три основні ігрові проекти. Це були «Смута» [історичний бойовик/рольова гра про росію XVII століття]; «Спарта» [гра про російську приватну військову компанію [ЧВК], що працює в Африці] і «Передній край» [військова стратегічна гра про пряме російсько-американське зіткнення у Східній Європі].
«Смута»: віртуальне потьомкінське село та приклад «патріотичної» корупції
Націоналістичний посил гри зрозумілий. Головний герой, князь Юрій Милославський, бореться з польськими загарбниками та їхніми союзниками і витягує росію зі «Смути».
Гра містить кілька пропагандистських повідомлень. Наприклад, головний герой каже німецькому найманцю, що “в його країні [Німеччині] немає жінок, лише одягнені чоловіки”, що є відображенням одержимості Кремля трансгендерними людьми. Іншим прикладом є цитата: “якщо потрібно, то російські люди повинні закласти своїх жінок і дітей на потреби російської армії”.
Гра «Смута» викликає суперечки в росії. Після випуску маловідомим розробником Cyberia Nova [IDI передав йому субпідряд і сплатив кількома траншами 500 мільйонів рублів, або п’ять мільйонів євро] у квітні 2024 року він зіткнувся з гострою критикою з боку російських геймерів. Цей флагманський проект «патріотичної гри» виявився недоопрацьованим, насиченим технічними проблемами та позбавленим цікавого контенту.
Як підсумувала головна російська ігрова сторінка, “Смута – це віртуальне потьомкінське село, яке збудували лише для того, щоб звітувати перед чиновниками”.
Проблеми Смути роздратували деяких російських чиновників. Один із них навіть заявив, що “погана якість Smuta є ознакою того, що розробників гри завербували польські спецслужби”.
На захист гри деякі представники російської влади припустили, що “інформаційним ворогам росії не подобається наратив гри, тому вони атакують її”.
«Спарта» та «Передній край»: пропаганда, замаскована під гру
Тактична стратегія «Спарта» має вийти до кінця 2024 року. Її сценарій явно мілітаристсько-націоналістичний. російська ПВК «Найманці Спарти» бореться з групою радикальних фанатиків в охопленій конфліктом африканській країні.
У грі немає прямого посилання на ПВК Вагнера. Але сумнозвісні символи Вагнера, такі, як кувалди, черепи та музичні інструменти, з’являються регулярно.
Назва «Спарта» безпосередньо пов’язана з російською агресією на Україну. Один із перших підтримуваних росією «сепаратистських» підрозділів, сформований у серпні 2014 року на Донбасі, назвав себе «Спарта». Її очолив скандально відомий «Моторола», який отримав підтримку з боку Москви.
У квітні 2024 року російські розробники представили ознайомчу версію стратегічної гри «Передний Край», яку також профінансував IDI. Мета гри проста: просувати наративи про російську військову міць серед молодих російських геймерів. Поки що в грі два актори: російська армія та США. російська армія має явну перевагу з сильною штурмовою піхотою.
Розробники гри не приховують, що джерелом їхнього натхнення є триваючі військові дії в Україні. Американо-російська битва відбувається в пострадянському регіоні з типовими радянськими житловими будинками або в українському пейзажі. Іншим місцем гри є місто в Латвії. Виявляючи «онлайн-патріотизм», молоді російські геймери тепер можуть насолоджуватися битвою з американськими військами з переважаючою російською армією в різних українських місцях. Без необхідності відчути реальність «м’ясорубки» на полі бою.
Стратегічне використання IDI Кремлем
У червні 2024 року санкції ЄС були накладені на IDI як на пропагандистську, контрольовану кремлем установу. У 2023 році Інститут отримав з держбюджету понад 20 мільярдів рублів [близько 200 мільйонів євро] і витратив ці гроші на створення “контенту державного замовлення”.
З 2020 року IDI підтримує створення «патріотичного контенту», а також надає гранти на серіали, документальні фільми та російських блогерів.
З 2022 року найбільшу увагу IDI приділяє фінансовій підтримці пропаганди, пов’язаної з війною.
IDI є частиною більшої, контрольованої російською державою системи зі скоординованим, політично керованим виробництвом і діями, спрямованими на підтримку збройної агресії росії проти України.
Слухаючи путіна та інших російських лідерів, які говорять про “війну із Заходом”, немає сумніву, що вони вважають надзвичайно важливим мобілізувати такі інструменти у сфері інформації, освіти та культури.
Джерело: https://euvsdisinfo.eu/computer-games-the-kremlin-plays/
Сообщение Комп’ютерні ігри, у які грає кремль (Погляд на роспропаганду європейських експертів) появились сначала на Газета МИГ.