Для будівництва Дніпрогесу спеціально обирали вузьку ділянку Дніпра, через яку можна було б перекинути греблю
Дніпрогес — дуже впізнаваний об’єкт Запоріжжя. Ми вже ніколи не побачимо як виглядав би Дніпро до будівництва греблі, тому можемо тішитися лише архівними світлинами. Одну з таких опублікував на своєму сайті запорізький гід Роман Акбаш.
Читайте також: Де 110 років тому запорізькі підприємці зберігали кошти та брали кредити
На ній можна побачити ще природну ділянку Дніпра, яку ще не чіпали «руки радянської індустріалізації».
Роман Акбаш зазначає, що на цьому фото прекрасно видно, чому саме на цьому місці вирішили будувати греблю Дніпрогес. По-перше, по фото добре видно, що річище Дніпра на цій ділянці доволі вузьке. По-друге, на річці тут один за одним розташовані два острівці — Великий (ближчій до Лівого берега) та Малий (ближчий до Правого).
Великий острів (на фото перетинає весь кадр) в народі називався Федорішин. Припускають, що його називали на честь місцевої землевласниці Ганни Федорівни Марк. Звичайні люди називали її Федоріха.
Ці два острівці створили ідеальні умови для побудови греблі. Вони ділили річище на три протоки, що давало змогу за потреби регулювати річку — перекривати, осушувати, направляти. Гребля пройшла як раз через два ці острови. . Федорішин острів ще можна розгледіти біля машинного залу ГЕС-2, яка наразі розбита російськими ударами. А от Малий острів знайти вже неможливо.
Раніше ми розповідали, що у 1927 році урочисто стартувало будівництво машинного залу Дніпрогесу. Це була історична подія не тільки для Запоріжжя, а й для всього світу, адже будівництв подібного масштабу ніколи не було.
Джерело