Український Центр споживчих експертиз “ТЕСТ” перевірив 6 торгових марок кетчупу які позначені як дитячі. У тестуванні приймали участь зразки чотирьох українських виробників (“Королівський смак”, “Руна”, “Торчин” та Pripravka) і двох польських (Pudliszеk та Madero).
Маркування та пакування
У своїх тестуваннях експерти Центру завжди наголошують на тому, що продукція має бути насамперед безпечною, відповідати державним і міжнародним нормам, показникам, заявленим самим виробником на маркуванні, а також бути зручною для використання споживачами з погляду пакування.
Три з протестованих зразка були в упаковці дой-пак, це “Торчин”, “Королівський смак”, Pripravka, “Руна” у скляній банці та два зразки Madero, Pudliszеk у пластикових пляшках. Важливо зазначити, що всі три виробники, які випускають дитячий кетчуп, потурбувалися про безпеку дітей і зробили попередження щодо ковпачка/кришки, які слід тримати в недоступному від дітей місці (дитина може його взяти до рота і проковтнути). Пакування дой-пак зручне для використання, воно легке, надійно зберігає продукт від зовнішніх впливів, але гострі куточки можуть пошкодити інші продукти в м`якому пакуванні під час купівлі. За гострі куточки ми знизили оцінки зразкам “Торчин”, Pripravka та “Королівський смак” (у цього зразка гострий тільки один куточок). Кетчуп “Руна” був у скляній банці. З одного боку, це екологічно, з іншого – робить продукт більш чутливим до впливу світла, небезпечно для використання дітьми, та й без ложки не впоратися, а тому цьому зразку ми теж знизили оцінку за пакування.

За незначні зауваження, трохи знизили оцінки щодо нанесення дати виготовлення (“Королівський смак”) та інформації про місце виробництва (Pripravka). Зразок Pudliszek отримав “погано” за маркування, тому що енергетична цінність позначена невірно – переклад не відповідає тексту на польській мові, також не вказано виробника. Зразок Madero отримав оцінку дуже погано за те, що взагалі був відсутній переклад українською мовою, тому споживач не може отримати повну інформацію про продукт.
Органолептика
Усі протестовані зразки дитячих кетчупів відповідали органолептичним показникам, властивим даному продукту: густа однорідна консистенція, без сторонніх домішок, смак і запах властивий даному продукту. Однак, кетчуп “Руна” виявився надто рідким майже без запаху. Аромат Pripravka скоріше овочевий ніж томатний, а колір темно-коричневий і не такий апетитний. У зразку кетчупу Pudliszki відокремлювалася олія, смак занадто гострий для дитячого кетчупу, колір неапетитний темно-коричневий.
Лабораторні дослідження
Якість томатних кетчупів насамперед залежить від якості та кількості безпосередньо томатів, які містяться в ньому, що підтверджує показник масової частки сухих речовин у продукті. Відповідно до ДСТУ 8081:2015 “Консерви. Приправи та соуси овочеві та овочефруктові. Технічні умови” масова частка сухих речовин у кетчупі має бути не менше 15-19%. За цим показником усі дитячі кетчупи пройшли дослідження.
Жоден з виробників дитячих кетчупів не використовував консерванти бензойну та сорбінову кислоти, що дуже добре, а також заборонений синтетичний барвник Е129, здатний викликати у дітей прояви підвищеного рівня гіперактивності.

У тестуванні ми вирішили дослідити кетчупи на вміст гідроксиметилфурфуролу (ГМФ), який є важливим інструментом контролю якості, безпечності та збереженості продукту, що допомагає виробникам оптимізувати процеси, а споживачам – отримувати якісний і безпечний продукт. Хоча для більшості продуктів немає жорстких норм, загальна тенденція спрямована на мінімізацію вмісту ГМФ у харчових продуктах, що рекомендує EFSA (Європейська агенція з безпеки продуктів харчування).
Краща покупка: вибір експертів
З точки зору ціни можна сказати, що “дитячі” кетчупи мають доступну ціну і можуть конкурувати з “дорослими” щодо вибору на прилавку.
Єдиний відмінник ( оцінка “відмінно”) – “Королівський смак” з ціною 21,00 грн (11,67 за 100 г), майже втричі дешевше свого польського колеги, до того ж є самим доступним за ціною.
Ще три українськи кетчупи мають загальну оцінку “добре” – “Руна” (49,49 грн (21,52 за 100 г)), “Торчин” (23,49 грн (11,75 за 100 г)) та Pripravka (34,99 грн (17,50 за 100 г).
А от польські кетчупи Madero (67 грн (20,30 за 100 г) та Pudliszki (88,70 грн (32,25 за 100 г)) отримали лише задовільно, і не за претензії по смаку або технічним характеристикам. Погане відношення до українського споживача, зокрема по мові, ось головна причина.
Фото з відкритих джерел
Сообщение ТЕСТ: дитячі кетчупи появились сначала на Газета МИГ.