У Запоріжжі 65 років тому стартували перші продажі ЗАЗ-965 «Запорожець»

Щасливими власниками трьох перших «горбатих» стали робітники автозаводу «Комунар»

Саме в цей день, 21 листопада 1960 року (65 років тому) почався продаж автівок ЗАЗ-965 «Запорожець».

Першими покупцями нових вітчизняних авто, звичайно ж, стали мешканці Запоріжжя.

Як писала преса тих років, три «горбатих» із номерами «00-01», «00-02 та «00-03» придбали робітники автозаводу «Комунар» – робітник арматурного цеху Синьков, електрик ливарного цеху №2 Дехтяренко та начальниця лабораторії того ж цеху Голубєва.

До кінця 1960 року завод виготовив 537 «Запорожців», а у масовий продаж ЗАЗ-965 пішов вже у наступному році, після грошової реформи.

Нове авто швидко стало популярним через відносно невелику ціну – його продавали за 1 800 рублів.

У той час це дорівнювало приблизно 20 середнім зарплатам по країні. А інженер чи інший висококваліфікований працівник міг зібрати таку суму десь за рік.

ЗАЗ-965 був легким, маневреним і міг їздити навіть поганими дорогами.

ЗАЗ-965 під час випробувань у дніпровських плавнях, 15 січня 1961 року – фото
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

А ще він був простий в обслуговуванні, передбачалося, що водій сам може полагодити авто ледь не «в чистому полі».

Та й економія пального неабияка: на 100 кілометрів новий «Запорожець» витрачав 7,3 літра бензину, а «Москвич-402», для порівняння, – 10 літрів.

Але, крім переваг, одразу ж виявилися і недоліки.

Головні з них стосувалися двигуна – він постійно перегрівався влітку та замерзав узимку, через що часто ламався. І, попри слабку потужність у 22 кінські сили, він працював настільки гучно, що в салоні неможливо було довго висидіти.

Невдалим виявилося розташування бензобака в передній частині кузова, де був багажник. Це створювало додатковий ризик пожежі, а в салоні постійно пахло бензином.

«А ви знаєте, чому у «Запорожця» багажник спереду? Бо на такій швидкості за речами треба приглядати», – жартували у той час.

У цей багажник фактично нічого не вміщалось.

Двері в ЗАЗ-965 відчинялися проти ходу руху авто, замість ручок дверей були засувка-шпінгалет і ремінна петля. Такі двері могли випадково відчинитися на ходу.

Ці недоліки спробували виправити: в 1962 році вийшла оновлена модель ЗАЗ-965А.

Автомобілі ЗАЗ-965А на території Запорізького автозаводу, 29 жовтня 1963 року, фото – ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

Головною особливістю була модернізація двигуна: потужність зросла з 22 до 27 кінських сил, а максимальна швидкість – з 80 до 90 кілометрів на годину.

Над оновленням працювало власне конструкторське бюро, створене при заводі.

Інженери-конструктори Запорізького автозаводу за роботою, 1960-ті роки, фото – ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

Базова модель випускалася в період з 1960 до 1964 року, а модернізований ЗАЗ-965А – з 1962 до 1969 року.

Усього з 1960 по 1969 рік Запорізький автозавод випустив 332 106 «горбатих Запорожців»

Автомобілі другого покоління «Запорожців» – ЗАЗ-966, ЗАЗ-966В, ЗАЗ-968, ЗАЗ-968А та ЗАЗ-968М – випускалися до 1994 року.

Модифікації відрізнялися деякими дрібними змінами й удосконаленням двигуна.

Але головної проблеми позбутися так і не вдалося – двигун часто перегрівався, а водіям доводилося зупинятися на узбіччях і чекати, поки він охолоне…

Цікаві факти з історії легендарного «Запорожця»

– Основним прототипом ЗАЗ-965 був Fiat 600, принаймні у частині дизайну кузова, частково – незалежною пружинною задньою підвіскою, рульовим механізмом і трансмісією;

– «Запорожець» був єдиним автомобілем у СРСР, який також випускався з зміненими механізмами управління для людей з інвалідністю. Такі версії поширювалися через органи соцзабезпечення;

– Практично кожне покоління «Запорожців» в народі отримувало своє прізвисько: ЗАЗ-965 за характерну форму кузова називали «горбатим», а наступне сімейство ЗАЗ-966 і ЗАЗ-968 за виступаючі збоку забірники повітря прозвали «вухастими». Коли ж забірники на ЗАЗ-968М прибрали, машину назваи «мильницею»;

– Заднє і лобове скло авто були взаємозамінними;

– Також випускалися експортні варіанти «Запорожців». Вони мали торгове позначення Jalta («Ялта») або «Eliette» і відрізнялися від базових моделей поліпшеними споживчими якостями.

За матеріалами Романа Акбаша та мережі Інтернет

Сообщение У Запоріжжі 65 років тому стартували перші продажі ЗАЗ-965 «Запорожець» появились сначала на Газета МИГ.

Share this post

нет
scroll to top