Поки одні кандидати класично тихенько купують замовні матеріали в ЗМІ, інші використовують адмінресурс. А тим часом деякі редакції вдаються до фейків і маніпуляцій — вони були присутні в 26% політичної джинси і неналежно маркованої агітації. Під час моніторингу, ми дізналися, кого рекламують запорізькі онлайн-медіа перед місцевими виборами і як пропіарити кандидата в новині Житель Запорожья защищал незаконное заграждение и бросался на эвакуатор . В межах дослідження Інституту масової інформації ми перевірили десять онлайн-медіа регіона на наявність матеріалів із ознаками замовності та неналежно маркованої політичної реклами, визначили основних замовників джинси та перевірили обраний контент на фейки і маніпуляції. Протягом 5 — 7 жовтня аналізувалися новинні стрічки РИА-Мелитополь , Мелитопольские вести , Индустриалка , Забор , Акцент , Перший Запорізький , Актуально , Голос , IPNews і ПроБердянськ . Моніторилися тільки новини: статті, блоги, розслідування та інтерв rsquo;ю без ознак замовності не були враховані. Усього було досліджено 753 новини, із них 25 матеріалів із ознаками замовності, в тому числі три контрагітаційних тексти про кандидатів і кандидаток. Ще два агітаційних матеріали, опублікованих на сайті Акцент мали неналежне маркування (яке не містило слів реклама , агітація або PR ), решта ж сайтів взагалі ніяк не позначала такі тексти. Ми не зафіксували матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої агітації на трьох із 10 аналізованих сайтів. Загалом у 91% випадків позитивна джинса стосувалася власне кандидатів, а решта — політичних партій. Якщо говорити про згадки партій в самих текстах позитивної джинси і неналежно маркованої агітації, то найчастіше згадували партію За Майбутнє — у 40% випадків. Ще 20% згадок були присвячені регіональним партіям — запорізькій Партії Володимира Буряка Єднання та мелітопольській Команді Сергія Мінька . Щоправда, до цього відсотка не ввійшли джинсові тексти на мелітопольському сайті, де кандидат на посаду мера не згадує назви своєї команди, проте виступає основним спікером. Більшість ж інших згадок, 40%, їх склали згадки про партію Наш край , один матеріал був присвячений Партії Шарія . Серед потенційних мерів і мерок найбільше піарили кандидатку на посаду міського голови Запоріжжя від партії За майбутнє Олесю Крамаренко. Друге почесне місце розділили Елла Слепян ( Наш край ), яка є конкуренткою Крамаренко, а також потенційний очільник Мелітопольської міськради, заступник голови облдержадміністрації і радник нинішнього мелітопольського мера Іван Федоров із Команди Сергія Мінька . ЧЄЛОВЄК І ПАРОХОД Саме новинах сайту РИА-М дуже багато згадок про кандидата в мери Івана Федорова — проте, без слова кандидат . І якщо в матеріалі про відкриття басейну Федоров хоча б відкрито піариться разом з Командою Сергія Мінька на відкритті басейну, то в матеріалі під заголовком Теперь нужны полицейские — жители многоэтажек хвастают новой дорогой самі мешканці міста запевняють — Іван Федоров не просто радник міського голови та перший заступник губернатора, але ще й молодець і умнічка. Крім того, були матеріали, які, на перший погляд, майже новини, але до редакційних текстів їх зарахувати важко: Федоров, звичайно, може робити заяви щодо плитки, паркувальних місць біля басейну та укладення тротуару — але тоді не зрозуміло, навіщо міськраді голови різних департаментів, якщо є такий чудовий всюдисущий радник. Як пояснили в редакції РИА-М , присутність коментарів кандидата в багатьох текстах обґрунтоване тим, що місцева влада висуває його як спікера на більшості виїзних нарад. А стосовно тексту з подяками Івану Федорову від мешканців і мешканок будинку за дорогу є окреме пояснення. На прийом до Федорова або до нашої редакції, або до редакції Головної газети Мелітополя , або до редакції TVM звертаються люди з проханнями. І ми пишемо, що отут розбита дорога, передаємо цю проблему до пресслужби або до прийомної Федорова, у виконком передаємо, у [департамент] ЖКГ. Потім, коли вже щось зробили, люди звертаються до нас — говорять, що вони хочуть розказати, як все класно. Конкретно ця дорога вже намуляла очі всім, декілька років ми писали, як там катастрофічно погано. Мабуть, у нас такий звичай — перед виборами все робити. І люди (я не знаю, чи вони самі, чи їх хтось попросив) телефонують і кажуть, що хочуть подякувати за те, що все ж таки зроблено. Ми ж не можемо відмовити людям , — пояснили нам в редакції. В свою чергу, як уточнила медіаекспертка Інституту масової інформації Ірина Земляна, публікувати коментар посадовця, який також є кандидатом на виборах, краще лише в тому випадку, коли цією принципово важливою інформацією, відповідно до посадових обов rsquo;язків, може поділитися тільки ця людина. Посадовцям, які є одночасно кандидатами на виборах, дуже легко влаштовувати собі приводи для піару. Вони можуть з легкістю приїжджати на різні події та брати слово, наприклад. Але, журналісти не повинні ставати жертвами адмінвпливу. Потрібно чітко відділяти діяльність посадовця/виці, яка є релевантною його/її посаді та передбачена його/її функціями. Окрім того, журналістам потрібно уважніше ставитися до прагнення кандидатів коментувати та бути присутніми всюди в передвиборчий період. Перш за все, потрібно відповідати собі на питання "Чи є коментар або висвітлення присутності кандидата/ки суспільно важливим або чи має це виключне значення для контексту?". В іншому ж випадку, якщо журналісти будуть висвітлювати всіх кандидатів, які хочуть висловитися з того чи іншого приводу, ми будемо читати довгі тексти з прізвищами та беззмістовними цитатами за мир в усьому світі та прекрасну прекрасність цієї визначної події , — пояснила медіаекспертка. КОНТРАГІТАЦІЯ ТА ЗАКЛАДКИ КАНДИДАТІВ У період моніторинга контрагітаційні тексти публікувала лише редакція сайту ПроБердянск . Всі три матеріали були спрямовані проти партії За Майбутнє та її кандидата на посаду голови міськради Валерія Баранова. Крім того, в одному з текстів автори вдалися не лише до порушень професійних стандартів, але й до свідомих смислових маніпуляцій: Нечисленні прихильники Баранова в соціальних мережах, підконтрольний йому ресурс Газета Город і ціла армія інтернет-ботів в один голос твердили про торжество правосуддя після суду першої інстанції, називали агонією влади те, що відбувається в Тервиборчкомі , — написали журналісти в тексті новини. Методологію визначення кількості прихильників і ботів Баранова з урахуванням непередбаченості алгоритмів Фейсбуку редакція не зазначила. Найбільше ж фейків і маніпуляцій було в новинах запорізького сайту Індустріалка — вони були в кожному другому тексті з ознаками замовності. При цьому на перший погляд здається, що на сайті немає політичної джинси. Але слід понишпорити звичайними новинами, і ви знайдете думки псевдоекспертів (які за щасливим збігом обставин також є членами або активістами партії Порядок ) з будь-якої теми: від спалення листя до ринку ветеринарних препаратів. Так, наприклад, кандидатка в депутати Валентина Юрків за три дні встигла побувати в матеріалах Індустріалки лікаркою та громадською активісткою — при тому, що раніше вона неодноразово фігурувала в текстах сайту суто як активістка Партії Порядок . У новині під заголовком В Запорожье жители частного сектора начали массово палить листья разом з Валентиною з rsquo;являється активний мешканець Шевченківського району Сергій Самарський , який критикує владу, підтримує жителів і hellip; бреше про те, що подав петицію, аби вирішити проблему з вивезенням сміття: петицію він подав, але жодного слова про листя там немає. І так, Самарський теж активіст Партії Порядок . Крім того, в Індустріалці просто нівельований інститут експертності, його перетворили на інститут важливої думки порядочних людей. Наприклад, експертами з банківської таємниці для податківців стали начальниця відділу контролю та перевірок Запорізької облради Наталія Жихар і нардеп-менеджер з Метінвесту Муса Магомедов. На тему безпеки в місті Індустріалка проконсультувалася з (УВАГА!) головою правління гаражного кооперативу Металург Віталієм Жуковим. Експертом з приводу виборчого процесу та фейлів державної влади став керуючий справами виконавчого апарату обласної ради Володимир Подорожко. А начальник управління з питань соціально-економічного розвитку і бюджету Запорізької обласної ради Іван Аделев висловив авторитетну думку з приводу лабораторій для ветпрепаратів в Україні та наслідків ухвалення законопроєкту Верховною Радою. І всі ці експерти — кандидати від партії Порядок . Індустріалці вдалося дати слово кандидату партії Порядок навіть у новині під заголовком Житель Запорожья защищал незаконное заграждение и бросался на эвакуатор . Половину тексту складає коментар експерта з ОСББ Максима Охотіна, де той розповідає, чому очільник іншого ОСББ неправий. Всього за три дні Індустріалка випустила 11 текстів з ознаками замовності, в яких нагадала читачам, як по-різному виглядають 11 кандидатів від партії Порядок . Межі між редакційними матеріалами та джинсою і раніше були розмиті — відсутність унормованого маркування позбавляла та позбавляє читачів можливості відрізнити позицію журналістів від позиції піарників, вводить в оману. Проте, перед місцевими виборами 2020 року ця межа стала ще прозорішою: тепер кандидати говорять з аудиторією ЗМІ не лише зі сторінок з текстами, написаними пресслужбою. Вони хапають за руку зі звичайних новин, розповідаючи про спалення листя та щеплення проти пневмококу. Можливо, наступного разу потрібно буде досліджувати не лише новини, але й гороскопи та прогноз погоди — у місті ще так багато експертів. Катерина Майборода * Матеріал було підготовлено ГО "Інститут масової інформації" за підтримки Міжнародного фонду "Відродження". Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицію Міжнародного фонду "Відродження".
Источник: 061.ua Источник: https://www.061.ua/news/2915050/zakladki-z-psevdoekspertami-ta-adminresurs-ak-zaporizki-onlajn-media-piarat-miscevih-kandidativ-naperedodni-viboriv
Мы в Telegram, наш Telegram bot — @zpua_bot, Мы в Viber, Мы на Facebook