Проректор «Запорожской политехники» Виктор Грешта рассказал, каким видит будущее вуза
В ноябре Национальному университету «Запорожская политехника» исполнилось 120 лет. Из-за пандемии коронавируса юбилей, который планировали масштабно отметить на общегосударственном уровне, прошел скромно, с поздравлениями онлайн. Напомним, что двери «Машинки», тогда – Александровского механико-технического училища впервые открылись для студентов 19 ноября 1900 года.
Еще одно событие в Запорожской политехнике – выборы ректора, которые состоятся 21 декабря. Ректор Сергей Беликов, возглавляющий вуз с 1997 года, на этот раз участия в выборах не принимает. На эту должность претендуют три кандидата.
С одним из кандидатов, проректором по научно-педагогической работе и гуманитарным вопросам, профессором кафедры «Физическое материаловедение» Виктором Грештой (многие знают его как ответственного секретаря приемной комиссии, руководителя учебного отдела), «Индустриалка» поговорила о Запорожской политехнике и перспективах ее развития.
«Відповідати на всі виклики часу»
Виктор Грешта и сам был студентом этого вуза. Поступил в Запорожский машиностроительный институт в 1991 году. И учился по специальности «материаловедение в машиностроении» на той же кафедре физического материаловедения, где сейчас работает. Затем была аспирантура, а с 1999 года – работа здесь же преподавателем. То есть большая часть жизни Виктора Грешты связана с этим высшим учебным заведением.
На вопрос «Индустриалки», что из неформального больше всего вспоминается из студенческих лет, Виктор Леонидович ответил:
– Була така загальна практика у вересні, перед навчанням (воно, як правило, починалось у жовтні), виїздити на польові роботи. Для першокурсників це була можливість знайомства з майбутнім складом групи, з викладачами. Дуже яскраві спогади про цей період.
Взагалі, з вдячністю згадую студентські роки. Дуже вдячний своїм викладачам. Вони завжди прикладали багато зусиль для забезпечення якісної вищої освіти, працювали чесно, професійно. Тому намагаємось зберігати та розвивати традиції якісної технічної та економіко-гуманітарної освіти й розвивати їх. А також традиції толерантного, професійного ставлення до студентів як до рівноправних учасників освітнього процесу. Такий підхід дозволяє забезпечувати навчання на високому рівні.
На вопрос, каким он видит будущее Запорожской политехники, если станет ректором, Виктор Леонидович отвечает:
– Новий розвиток університету повинен зберігати традиції, започатковані великою плеядою науковців. Але сучасний світ вимагає більш швидкого розвитку. І, вважаю, на сьогодні місія сучасного університету полягає саме у забезпеченні якісної, сучасної вищої освіти завдяки знанням та досвіду викладачів, розвитку наукових і освітніх технологій.
Це, зокрема, створення сучасного комфортного освітнього середовища, що об’єднує мотивованих студентів та викладачів, ефективно поєднує цифрові технології та інструменти освітньої діяльності. У тому числі навчання із застосуванням програм-тренажерів та лабораторій з використанням технологій віддаленої інженерії, віртуальної та доповненої реальності, машинного навчання, штучного інтелекту.
Це, також, реалізація студентоцентрованого підходу до організації освітнього процесу із можливістю формування індивідуальної освітньої траєкторії, коли студенти можуть вибирати ті дисципліни, які, вони вважають, краще знадобляться для професійного зростання. Що, своєю чергою, створює конкурентне освітнє середовище і серед викладачів.
Щоб відповідати на всі виклики часу, ми повинні готувати студентів на високому рівні, щоб вони могли обслуговувати сучасне обладнання, займатись проєкт-ною діяльністю. Але й школярі повинні приходити до нас вже підготовленими. Тому ми почали практику активної співпраці зі школами, з позашкільними закладами. З сьомого класу починаємо готувати свою цільову аудиторію.
Наприклад, у цьому році ми створили в структурі вишу Дитячо-юнацький науковий університет «Запорізька політехніка» для школярів. Зараз набрано близько 800 осіб. Це спільний проєкт з Центром науково-технічної творчості молоді «Політ». Заняття проходять у нашому університеті, у сучасних лабораторіях. Дітям цікаво. У них поступово зникає психологічний бар’єр, що технічна освіта – це щось складне і неможливе. (Подробнее об этом проекте читайте здесь.)
В освітньому процесі вишу планується запровадження дуальної форми навчання зокрема з інженерних спеціальностей. Зараз це світовий тренд, коли освітній процес перебудовується таким чином, що на початкових стадіях навчання (1-й – 3-й курс на бакалавраті) забезпечується основна теоретична фундаментальна підготовка.
А далі процес здійснюється на діючих виробництвах. Зрозуміло, із залученням наших викладачів, які проводять практичні й лабораторні заняття на виробництві, з використанням сучасного обладнання, що там використовується.(Зараз є практика на виробництвах, але, вважаю, цього недостатньо).
Студенти будуть мати можливість працювати там за спорідненою спеціальністю, отримувати зар-плату. А по завершенні магістратури зможуть прийти туди на своє робоче місце, будуть знати трудовий колектив, знайомі з обладнанням. У нас є пілотний процес з підприємством «Мотор Січ». Плануємо співпрацювати з «Прогресом». Є пропозиції від комбінату «Запоріжсталь».
Щоб у повному обсязі реалізувати студентський стартап-рух, вірю і знаю, що організуємо у нашому університеті науково-промисловий парк, оснащений новим сучасним обладнанням. Наразі великий бізнес, промислові підприємства активно пропонують свої послуги.
Думаю, що реалізуємо такий амбітний проєкт, як «Розумний університет». Він передбачає застосування технологій штучного інтелекту в управлінні університетом. Це, зокрема, створення системи контролю споживання електроенергії та інших ресурсів на основі технологій Інтернету речей. У нас є фахівці, які вже виявили бажання взяти участь у проєкті. А в університеті є можливість його фінансування.
І, звичайно, неможливо уявити собі університет без студентства. Студентський рух «Машинки» – наша гордість, про нього знають й в країні в цілому. Одним з ключових напрямків роботи вбачаю саме в підтримці нашого студентства у його прагненнях. Мова йде не тільки про яскраве дозвілля, а й про підтримку таких напрямів студентської діяльності як наукові гуртки, професійні товариства та організації. Розвиток університетського осередку «Асоціації студентів технічних університетів Європи «BEST». Створення нових та розвиток існуючих молодіжних центрів на території університету для реалізації студентів у науковому, творчому, громадському, підприємницькому, волонтерському векторах (хаби, коворкінги, бізнес-інкубатори тощо).
Створення зон відпочинку в університеті, де у перервах між заняттями студенти матимуть змогу відпочивати, а після пар працювати над власними стартапами та ідеями.
Вообще, по словам Виктора Грешты, у него еще много планов по организации работы в разных сферах «Запорожской политехники». И большое желание воплощать их в жизнь.
Как писала «Индустриалка», Запорожская политехника для школьников стала победителем всеукраинского конкурса.
Читайте также: В Запорожье выбрали победителей известного всеукраинского конкурса.
Сообщение Занятия на предприятиях, умный университет, институт для школьников — какие перспективы есть у Запорожской политехники появились сначала на Индустриалка — новости Запорожья.
Источник: http://iz.com.ua/zaporoje/zanyatiya-na-predpriyatiyah-umnyiy-universitet-institut-dlya-shkolnikov-kakie-perspektivyi-est-u-zaporozhskoy-politehniki
Мы в Telegram, наш Telegram bot — @zpua_bot, Мы в Viber, Мы на Facebook