Експерт підбила підсумки важливого року для запорізької Хортиці.

Експерт із побудови публічних відносин Тетяна Кухоцька підбила проміжні підсумки важливого року для легендарного острова у Запоріжжі — Хортиці. У своєму блозі вона підсумувала перший етап відродження острова, а також розповіла про те, як змінилася Хортиця у 2021 році.

«2021-й став для острова Хортиця визначальним, саме у 2021 році почалися великі перетворення: із напівзабутої околиці Запоріжжя на сучасний об’єкт культури, туристичний магніт, який вже стає відомим у світі. Що змінилося тут менше, ніж через рік і до того ж тут державно-приватне партнерство.

Острів Хортиця – міжнародний туристичний магніт

А що ви знаєте про Хортиця? Впевнена, що спочатку спаде на думку гоголівська Запорізька Січ та острів Хортиця як колиска козацтва. Але насправді острів Хортиця має набагато більше сенсів, ніж ми звикли думати. Унікальна природа (у Національному заповіднику представлені всі ландшафтні зони, що є в Україні), червонокнижні рослини та тварини, понад 90 археологічних пам’яток, експонати підводної археології та, наприклад, меч «Ульбрехт», якому понад 1000 років.

Все це у комплексі відкриває національний заповідник «Хортиця» як місце, що має не лише національний всеукраїнський туристичний потенціал, а й, безперечно, міжнародний.

Але щоб перетворити великий напівзруйнований комплекс на зручний та зрозумілий відвідувачам сучасний туристичний об’єкт, потрібен не один рік роботи та зусилля багатьох людей. І острів Хортиця зараз той майданчик, який об’єднав президентську програму «Велике будівництво», великий бізнес – комбінат «Запоріжсталь» групи «Метінвест», обласну та місцеву владу. Так виник національний проект відродження острова Хортиця. І ця колаборація менш ніж за рік дала результат.

Доступний туризм для кожного

Відремонтований (але насправді створений наново) Холм Єдності – оглядовий майданчик на Хортиці. Він створений за принципами універсального дизайну, адже найпопулярніші громадські простори подивилися у фокусі маломобільних груп населення. А ще минулого року на Холм могла піднятися лише фізично витривала людина. Адже доріжок не було – тільки протоптані людьми, круті стежки серед чагарників, а вбиралень чи сміттєвих урн не було й у перспективі.

Загалом, коли розпочинався проект перетворень, було поставлено завдання – створити перший в Україні безбар’єрний острів, на якому буде зручно всім: батькам із візками, людям похилого віку, дітям та підліткам, людям з інвалідністю. І на першому етапі це вдалося. У національній премії “Tourism Award 2021” Національний заповідник “Хортиця” був визнаний найкращим безбар’єрним об’єктом культури. Але найцінніше, що це загальна думка людей, які голосували на сайті та експертів у сфері туризму та доступності.

Триває ремонт Музею історії запорізького козацтва. Адже саме через регулярні підтоплення музей 7 років було закрито, а унікальні експонати працівники фактично рятували, накриваючи плівкою та регулярно прибираючи воду з підлоги. Вже наступного року він відкриється для туристів.

Багато суперечок викликало встановлення арт-об’єкта «Коло єдності», покритого кортеном. Як і будь-який предмет сучасного мистецтва, він викликає чимало емоцій, але нікого не залишає байдужим, як, власне, потрібно для арт-об’єкта. Його символізм у самій постаті – колі. Навколо збиралися козаки перед ухваленням важливих рішень. Навколо, отже – разом, отже – у єдності. І, на мій погляд, це значення, якого нам усім дуже не вистачає сьогодні.

Державно-приватне партнерство

Партнером національного проекту відродження острова Хортиця стала група “Метінвест”. І це той рідкісний випадок, коли інтереси найбільшої гірничо-металургійної компанії та Національного заповідника збіглися в одній точці. Хоча насправді партнерство почалося ще понад 10 років тому. Туристичний комплекс «Запорізька Січ» було збудовано за фінансової підтримки «Запоріжсталі» і останніми роками саме цей туркомплекс допомагав заповіднику триматися на плаву. Унікальний лафет 17-18 століття піднімали із вод Дніпра також за підтримки комбінату. Тому, коли постало питання великих змін і, що складніше, управління цими змінами, група «Метінвест» була першою, хто погодився допомагати.

І цього можна виділити кілька причин.

Експертиза під управлінням змінами. Великі проекти, розраховані на кілька років, є досить складним процесом, який взяла на себе група «Метінвест». На самому початку було створено проектний офіс – команда менеджерів, які керують змінами у своєму напрямку – культурному, архітектурному, концептуальному, комунікаційному. Завдання проектного офісу довести проект від ідеї до фінальної реалізації. Іноді, жартома, звичайно, ці люди працюють перекладачами дуже прямої мови будівельників-підрядників на метафоричну та вишукану мову художників-архітекторів.

Можу додати, що створення проектного офісу для великого проекту – це сучасна модель управління, яка активно застосовується не лише у бізнесі, а й у державних процесах.

Одним із перших завдань, що успішно реалізуються проектним офісом, було створення брендингу. І це дуже важливо для розвитку загалом. Яка Хортиця у сприйнятті людей? Які важливі переваги слід наголосити? Кілька місяців вивчали та досліджували думку людей, їх асоціації та почуття. Таким чином з’явилося 24 логотипи, які символізують не лише козацьку Хортицю, а й заповідну, духовну – і неможливо зупинитись на чомусь одному.

Так у Хортиці виник свій відомий голос, яким острів говорить зі світом. І світ цей голос чує. На міжнародному конкурсі реклами “Epica Awards 2021” у номінації “Ідентичність бренду” айдентика Хортиці, розроблена креативним агентством Bikerstaff, виборола бронзову медаль.

Стійкий розвиток території. Одна з цінностей групи «Метінвест» – розвиток території присутності: не просто бути чи тільки працювати на конкретному місці, створюючи нові робочі місця та сплачуючи податки, а прагнути розвивати місто, в якому живемо та виховуємо дітей.

Розвивати місто, з яким пов’язується своє майбутнє, – це мотивація комбінату «Запоріжсталь» у цьому конкретному проекті та сотнях інших, реалізованих раніше.

Один із візійних проектів, реалізований на острові, – це іммерсивна вистава «Шлях» режисера Влада Троїцького. Це аудіоспектакль за мотивами книги історика Ярослава Грицака та філософа Володимира Комарова «Шлях становлення української ідентичності». Це можливість для кожного відвідувача, піднімаючись на Пагорб Єдності, послухати – хто ми і в чому наша особлива ідентичність, як вона формувалася та яких змін ще чекати. Адже Хортиця, мабуть, одне із найкращих місць для таких роздумів.

Перший поштовх у розвитку Національного заповідника вже збільшив кількість відвідувачів щонайменше удвічі. Щовихідних тут збираються запоріжці та гості міста, щоб відпочити та набратися сил. Такої кількості людей Хортиця не бачила вже багато років. Туристичний магніт дає поштовх до розвитку економіки та креативних індустрій. Системне залучення туристів, збільшення потоку дозволить створювати нові робочі місця, розвивати малий та середній бізнес.

При цьому слід зазначити, що група «Метінвест» ніколи не заявляла і ніколи не публічно називатиме суму, виділену на проект. Адже неможливо порахувати експертизу та компетенцію, вартість досвіду та візії розвитку. Як партнер національного проекту відродження острова Хортиця – працює на благо всіх українців і зараз проходить досить нелегкий, а в чомусь і експериментальний шлях перетворення великого об’єкта на туристичну перлину світового значення.»

Источник: https://tv5.zp.ua/news/ekspert-pidbila-pidsumki-vazhlivogo-roku-dlja-zaporizkoi-hortici/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ekspert-pidbila-pidsumki-vazhlivogo-roku-dlja-zaporizkoi-hortici

Мы в Telegram, наш Telegram bot — @zpua_bot, Мы в Viber, Мы на Facebook

Share this post

Добавить комментарий

scroll to top